Kong Vinter 2015 : Vores første master

Med kun 2 adventure races sammenlagt i rygsækken, er Silas og jeg stadig ganske uerfarne i dette game. Sidste år kørte vi challenge til Kong Vinter og havde i år besluttet os for at steppe et skridt op.

kong-vinter-team

Credit: Egon Johansen

Udfra vejrudsigten, var vi ikke i tvivl om dette års Kong Vinter, vil blive komme til at blive omtalt som Kong Vind. Men trods vejrmeldingen, var status at løbet blevet afholdt og vi sætte kursen mod Asnæs alt for tidligt en lørdag morgen i januar.

Inden udlevering af kort blev roadbook’en læst igennem og fordelingen af posterne vurderet. Vi ville ikke gentage samme fejl, som sidste år, hvor vi missede en tidlig lukketid på en af etaperne og derfor blev nød til at tage en frygtelig masse valgfrie poster.

Vores estimat var vi skulle bruge 30 timer på alle poster, så der skulle hentes 9 timer over hele løbet ved at skære poster fra og lukketiden 02.00 i TA1 skulle holdes. Der blev udregnet tidsforbrug pr. post for de enkelte etape, så vi nemmere kunne vurdere hvor der skulle skæres.

Da vi fik udleveret kort, var det tydeligt der skulle skæres allerede fra start, og med den hårde vind der var lovet, valgte vi ellers at fokusere på at skære poster fra på MTB.

Orientering blev delt op i mellem os. Jeg ville hovedsagligt stå for orienteringen til fods og Silas ville stå for det når var på cyklen. Der var to grunden til denne opdeling – dels er Silas stærkere på MTB’en og så for at kunne få nogle pauser ind imellem, til både at lade op mentalt men også til at fylde depoterne op.

Løbet

Stage 1 – Man måtte løbe på marken

Startskuddet gik præcist klokken 10, fra toppen af en lille høj, hvor vi allerede mærkede vinden. Endelig var vi i gang, det er sgu den fedeste følelse, som jeg har oplevet til de tre lange adventureraces jeg har kørt. Følelsen af at, at nu kan man ikke gøre flere tanker om træning, udstyr og påklædning – nu er der bare én vej og det er frem!

Ruten gik direkte mod stranden, hvor de første 3 poster skulle findes langs kysten i strid modvind. Efter den tredje post, skulle der allerede vælges om det var valgfrie poster eller ej – jeg følte mig 100% oven på og var ved at blive grebet lidt af stemningen og følge efter de hold der satsede på at tage alle poster, men vi fastholdte beslutningen og droppede vores første valgfrie post. Derefter gik vi i front af løbet og var de første der klippede de næste 2 poster. Ud fra den første post mødte vi Team Delta, Århus Adventure og CAS mix – så vi var alene om at cutte af.

Benene føltes gode og vi rykkede godt afsted på løbet, men på den sidste post, havde vi ikke fået læst roadbook ordentligt, og vi tog en ret stor omvej på 5-10 minutter for at kunne løbe indtil posten uden at løbe på dyrket mark. Det gjorde vi kom ind samtidigt ind med Århus med Delta lige efter – efter små to timer.

Status var efter første etape at vi havde skippet 3 valgfrie poster, men tilgengæld havde sparet godt 2 timer i forhold til vores forventet tid på at tage hele etapen.

Stage 2 – Allerede kramper

Et hurtig skifte, gjorde vi kom først ud af TA, men for hurtigt. Vi fik sat kursen 180 grader forkert, og pludselig holdt vi i Asnæs, vinden tog vores kort og mine lægge krampede. Vi fangede det vildfarne godt, rettet kursen op – men kramperne! “Allerede” tænkte jeg – Silas mente det bare var fordi jeg var nedkølet og efter nogle km forsvandt det også igen.

Her kom den for os, ny måde posterne skulle klippes på, til vores fordel. Ved hver post skulle holdene notere tidspunktet og så klippe med en klippetang. Dermed kunne vi hele tiden se hvor lang tid vi var efter de to andre hold, så på trods af vi synes vi hang i vinden, så kunne vi se fra post til post at vi ikke tabte nævneværdig tid. Vi tog alle poster på denne etape, da der ikke var det store at spare og vi var godt med i forhold til vores tidsplan.

Stage 3 – En tur i baljen

Kong Vinter 2015 kajak

I skiftet mødte vi også både Århus og Delta – her skulle vi i våddragterne og ud i kajakerne. Skiftet gik hurtigt og vi var som det andet hold på vandet. Skiftet var måske dog gået lidt for stærkt, for jeg kunne ikke få mine ben rigtig ned i kajakken, da jeg ikke kunne bukke min ben nok til de kunne komme op på klodserne i bunden – så det blev en lidt kejtet tur i kajakken. På trods af dette, var det en fed oplevelse. Det er lidt en gåde for mig hvordan åen lå 100% i læ på store dele af ruten og man bare kunne nyde roen – men det var fedt. Dog var der også nogle få steder, hvor der ikke var læ, blandt andet der man skulle klippe posten og det kostede også en lille kæntring til undertegnet. Dog var der ikke dybere end jeg kunne bunde, så det blev hurtig rettet.

Vi valgte her ikke at tage den valgfrie post og på vej tilbage, så vi nogle af de forreste master hold, men de havde nok fortsat 1 times kajak foran dem, hvis de hentede den valgfri post også. På land så vi lige ryggen af Århus Adventure og Team Delta, men vi manglende stadig at skifte tøj.

Da jeg smed våddragten blev jeg ramt hårdt af kulden, men der var heldigvis tørt tøj og et par partypølser at varme sig på.

kong-vinter-2015-skifte

Derudover blev et de uafprøvede elementer taget i spil: pasta-bomber. En ordentlig omgang pasta, med kylling og pesto i små poser pakket helt lufttæt, som vi lige kunne bide hul i kaste indenbords – det fungerede perfekt.

Herefter bliv vi orienteret om at klatring var aflyst – så nu stod den på 2 MTB-O etaper.

Stage 4 – Har vinden lagt sig?

Det var dejligt at få fast grund under fødderne og komme op på cyklerne igen – vi følte nærmest vi fløj afsted og blev enige om at det virkede som om vinden havde lagt sig. Vi drønede afsted mod post 24 – kom en lille smule forbi og vendte om og bang, vinden var der igen. Mørket begyndte at komme, og en af mine bekymringer kom i spil – nemlig lys. Vi forventede at skulle køre i mørke fra 16 til vi kom i mål tæt på 7 i morgen tidlig. Jeg har købt ekstra batterier til Gemini Duo lampe, men det krævede stadig der blev kørt på halv styrke for den kunne holde. Halvstyrke var dog også rigeligt når vi cyklede og Silas stod for orienteringen.

Næste post stod på spidsen af Tuse Næs og med masser af vind, og forhøjet vandstand blev det en våd fornøjelse. De kolde tæer, blev til drivevåde tæer – men posten blev fundet, og klippet.

På vej ind til posten, havde vi mødt Team Delta igen og Århus Adventure lå stadig lidt yderligere foran. Vi kiggede lidt på uret og vurderede at de to valgfrie poster her, ville koste for meget tid kontra lukke tid i TA1 og en række noget hurtigere valgfrie poster senere på ruten. Dette var ud fra hvordan løbet senere blev afgjort en rigtig skidt beslutning.

Stage 5 – Højvande

MTB-O etapen på Tuse Næs blev erstattet af endnu en MTB etape op mod TA2. De næste poster var lagt i et par listige sommerhusområder, som i mørket var en ret fed udfordring at finde rundt i – igen spillede den forhøjede vandstand ind og posterne blev en kold fornøjelse. Silas smed sko og sokker, og hoppede i mine drivvåde sko efter kajak kæntringen – for at tage det kolde gys. På land stod jeg klar med vingummier og lovede ham en kold øl når vi kom ind.

Derefter kom vi endelig lidt i læ i Grevinge Skov, hvor der stod tre valgfrie poster. Post 18 gik vi lige i – men den efterfølgende gik vi et stykke tid at ledte på toppen af en bakke,vi inden vi fik læst i roadbook den skulle ligge i en grusgrav. Den blev fundet og 2 poster senere stod vi som det første hold i TA2.

Stage 6 – Endelig løb

I TA2 blev vi modtaget af en par gutter i højt humør, som var super hjælpsomme og tilbød os både en stol og lidt at drikke – og var behjælpelige både første og anden gang vinden tog et af det kort jeg sad og fumlede med.

Det var rart at komme af cyklen. At få skiftet de kolde cykelsko ud med løbesko og taget lidt af tøjet af. Inden vi stak afsted på orienteringsløbet, kunne vi høre gutterne snakke med Sanne, og uden vi lagde så meget i det – kunne vi forstå at løbet stadig var i gang. Selvfølgelig tænkte vi!

Klokken var 19.45 da vi begav os ud på o-løbet og vi holdt vores tidsplan, som gjorde vi ville kunne nå at komme til TA1 inden lukketid og kunne nå alle poster herfra og hjem. Vi løb et ganske fornuftigt orienteringsløb, hvor vi gik lige i posterne og de 10 poster blev taget på lidt under en time. På vej ind, så vi at vi igen havde fået selskab – nemlig af Århus Adventure.

Ud af race-boblen

Vi fik hurtigt skiftet til cykeltøj og var klar til at kører mod TA1, da vi pludselig blev hevet ud af vores lille race-boble. Vi fik at vide at løbet var indstillet pga. det var for farligt at cykle. Vi spurgte så om løbet var indstillet fra nu, men fik at vide at vi først var i mål når vi havde cyklet de 20 km tilbage til start – på tværs af et område vi ikke havde kort over.

Ude af raceboblen, lagde man pludselig lidt mere mærke til hvor vildt vejret egentligt var og på en strækning på ca. 7 km, der tog os en time at kører, var jeg ufatteligt tæt på at blive blæst ud på marken flere gang og ganske tæt på blive suget ind under i bus, da den pludselig drønnede forbi os, mens vi cyklede lænnet op mod vinden i en 45 graders vinkel.

Det var vildt og det var den rigtige beslutning Sanne havde taget.

Vi snakkede på vejen tilbage om vi synes vi havde kørt løbet rigtigt strategisk ud fra vores niveau og tilfredse med vi havde holdt os til vores plan.

Klokken lidt over 22.00, 12 timer efter startskuddet var gået, trillede vi ind på gårdspladsen i Høve. Nu ventede et dejligt varmt båd, tørre sokker og en super velsmagende burger, som blev indtaget mens indtrykkene fra dagen blev gennemgået. Det havde været fedt lille eventyr, og et skønt hjørne af Sjælland som folkene bag Kong Vinter havde fundet til os – og vi ser frem til at lægge arm med Kong Vinter igen i 2016.

Resultatet

Efter resultatet af løbet blev offentliggjort, kunne vi se at vores måde at kører løbet ikke var optimalt. Vi endte på en 10. plads ud af 18 startende hold.